Krönikan - Vakna för helvete!

n640374289_670808_7693







Krönikör: Jonas Nilsson

Att använda svordomar som förstärkningsord brukar anses vara ett bevis på bristande ordförråd. Oftast kan jag uttrycka mig konventionellt men i detta fall får jag helt enkelt bruka lite mer våld mot och med språket. Detta är en uppmaning som jag skriker i Ditt öra för att Du ska vakna. Men det är inte riktat bara till Dig som läsare utan till hela staden, unionen eller varför inte till hela den blödande värld vi lever i och trampar på dag ut och dag in.

För ett tag sedan rullades den röda och blodiga massmediemattan ut i sin fulla längd för att ännu en gång visa det förödande resultatet av en dödsskjutning. Precis som för ett år sedan hände det i Finland fast denna gång var det en viss yxi-kaxi-kolme-fjolla vars namn var Matti Juhani som tog till vapen i Kauhajoki. Som sagt var detta inte första gången. Vi har sett eländet i USA där massakern i Virginia Tech står högst på listan över ”osmakliga åtgärder för att minska populationen”.

En av mördarens skäl var att ”människorasen inte är värd att kämpa för eller rädda, bara värd att döda”. Samme mördare sades sympatisera med nazismen. Jaha? Men om vi tar en av världshistoriens främsta lirare på det området, Adolf Hitler, så hade han faktiskt en annan uppfattning. Han påstod sig ha skäl att utrota hela det judiska folket. Varför? Antagligen för att det var just judarna som satt på förmögenheter när det var ekonomisk kris i Tyskland. Det är underbart att ha en hackkyckling, eller hur. Men de mer eller mindre handikappade då? Jo, de skulle man ta bort eftersom de aldrig skulle kunna uträtta lika mycket som en ”frisk” person. Zigenarna då? Jamen de hade ju alltid varit förföljda…

Men frågan kvarstår – varför! Jo, svarade Hitler, för att vi måste ta bort de svaga länkarna. Men tyskarna är starka och tåliga. Jag kämpar för mitt land och mitt folk.

Så hur idiotiskt det än låter så kämpade han, enligt honom själv, för sitt land men framförallt för folket. Så den artonårige mördaren på Jokela High School var visst inte så påläst som han trodde. Så finns där någon snubbe som läser dessa rader och har planer på att genomföra ett massmord bara för att han eller hon lyssnat på en Kiss-skiva baklänges, älskar skräckfilmer eller rentav sympatiserar med nazismen så kan denna person stoppa upp någonting i arslet. Du vet tydligen inte hur det är när man är riktigt jävla förbannad!

Gemensamt för dessa mord är den snyftande hopen av anhöriga och övriga sörjande. I varje reportage såg man rödgråtna ögon och salta kinder med följande undertext; ”Man trodde aldrig att det skulle hända här.” Sluta upp med den jargongen! Det är numera självklart att det händer och det händer sannerligen ÖVERALLT!

I New York kan väl allting hända? Men vem kunde någonsin tro att två plan kunde föras fram på så pass låg höjd att de drämde rakt in i tvillingtornen? Allt medan frihetsgudinnan fromt såg hela spektaklet. Vem hade kunnat tro det? NU VET VI! Så varför blir vi då förvånade när det äger rum en dödsskjutning på en skola i Finland?

Nu är det dags att öppna ögonen och inse att ingenting är omöjligt. Ibland kan vi nog undra vad det finns för hjälp att tillgå. På den frågan har jag inget säkert svar. Men jag tänker ändå inte sluta tro på mig själv och mina vänner som en liten del av en bra ras trots allt. Det finns fortfarande människor som vill väl. Varma personligheter som vill göra tillvaron för människa och djur till en behaglig stund på jorden. Den tanken är fin och den tycker jag att Du ska ta med Dig resten av livet. Har Du en annan åsikt om detta tänk då på att även Din dag kommer. En dag kommer Du dömas av någon annan än mig. Och det kan jag säga, att Han är fanimej tusenfalt mer förbannad än vad jag är.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN