Sagan om stackars advokaten och dom elaka piraterna!

Jag tycker synd om advokaten som så gärna vill fälla piraterna men som inte förstår vad han anklagar dom för. Jag tror att han tänkte att allt var klockrent och solklart, en “done deal!”. Men så var det någon som sa till honom att de olagliga filerna inte finns hos Piraterna. Någon påpekade att dom finns hos ca 20 miljoner andra människor. Fildelare.

514568_170_110 ”Ajdå”, tänkte advokaten, “Hur gör jag nu då?”. Han lade pannan i djupa veck och vankade av och an i sin lägenhet. 
“Jag vet! Jag kan ju alltid anklaga dom för ‘medhjälp till möjliggörande av upphovsrättsbrott’ ”. Glad som en lärka traskar advokaten tillbaka till rättssalen och meddelar att han lägger ner halva åtalet och åberopar det som är kvar. Folket ler lite pillemariskt och tänker “AFAN?!”.

Ett problem som advokaten stöter på nu är att Volvo tillverkar bilar som kan vara medhjälp till möjliggörande av bankrån, fortkörningar och rattfylla. Ska han åtala dom sen? 
Och en man på gatan frågar vad han tänker göra åt Google.
”Hur menar du?”, frågar advokaten.
”Jo, om jag googlar ordet ‘torrent’ så får jag en jävla massa träffar på torrentsidor. Är inte det medhjälp till möjliggörande…?”  
“Vad är en torrent?”, frågar advokaten.

the_pirate_bay_logo Tre år…! I tre år har detta åtalet planerats och  förberetts men ändå har det gjorts ett flagrant misstag av åklagarsidan. Dom tog inte reda på fakta och lärde inte känna fi. Den eller dom som researchat, eller vad det kallas, får säkert sparken med den stora kängan. Nu känns det t.o.m. som att åtalet kommer läggas ner helt och hållet eftersom det där “möjliggörande till medhjälp.. “ inte är deras starkaste kort om vi säger så. ;-)

Då ska jag tänka på advokaten, ge honom en virtuell kram och ta en kopp kaffe.
“Seså, det är inte så farligt farbror advokaten. Dom är bara dumma och elaka! Här, ta en kaka och berätta om dina barn…barn…”

…och i horisonten seglar Piraterna vidare. Med siktet inställt på nya filer att dela med sig av… som havens Robin Hood.

The piratebay is under attack! Arm the guns!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4452970.ab

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN