Twilight

"I'de never given much thought to how I would die - though I I'd had reason enough in the last few months - but even if I had, I would not have imagined it like this." 
-Twilight av Stephenie Meyer

Igår hade jag bestämt mig för att titta på filmen Twilight, och eftersom det är så många som sagt till mig att den är så j-la bra så var jag inte så lite förväntansfull när jag började titta. För er som liksom jag länge gått lätt ovetande vad den handlar om så kan jag berätta att det är en vampyrhistoria och en kärlekshistoria.

image

Huvudpersonen Edward Cullen som spelas av Robert Pattinson är vampyr och kan läsa tankar, (Alla i hans familj är vampyrer och har olika övernaturliga egenskaper utöver vampyrsakerna). Den enda Edward inte kan läsa tankarna hos är Bella (Kristen Stewart) och det gör honom frustrerad och nyfiken. Givetvis ska dom där två, Bella och Edward, gå och bli upp över öronen förälskade. Därefter handlar hela filmen om Edwards rädsla för att han ska tappa kontrollen och äta upp Bella, eftersom det är så vampyrer överlever. Genom att äta människor.. hmm..
Nu är ju Bella lite lyckligt lottad eftersom familjen Cullen kallar sig själv för “vegetarianer” och dom äter inte människor, bara djur. Vilket ju är föredömligt.

Bella kämpar hela tiden för att få vara nära sin vampyrkärlek utan några som helst tveksamheter om vad som krävs av henne eller vilka faror hon ställs inför och någonstans så känns det helt fel. Vilken annan tjej som helst skulle analysera och förstå att det där är en omöjlig kärlek. Låta det vara en vacker skir dröm och gå vidare men inte denna Bella inte. Hon står som ett monument över det omöjliga som ska göras möjligt. Vilket i och för sig är en vacker egenskap. Jag tycker helt enkelt inte att storyn håller hela vägen med små hål här och var. Som när Edward räddar Bella ifrån att bli påkörd av en bil precis i början av filmen. Platsen är en skolgård fylld med ungdomar när Edward susar fram i onaturligt hög fart och stoppar bilen med sina bara händer men det är det ingen som ser. Trots att där fanns säkert 50-60 människor runt omkring. Det är sånt som stör mig lite…

För övrigt måste jag säga att fotot i filmen är skitsnyggt och stämningen byggs upp på ett sätt som faktiskt lyfter filmen till mer än vad den är. Twilight är klart sevärd men hos mig är den inte någon toppfilm. Jag är glad och nöjd med att ha sett den men lägger den bland filmerna som troligtvis inte kommer ses igen.

Twilightsweden officiell filmsida
Twilight på Wikipedia
Edward Cullen Fansite
Robert Pattinson på Wikipedia

Technorati-taggar: ,

3 Kommentarer:

Johan sa...

Hello from Holland

Martin Hansson sa...

Jag är övertygad om att böckerna är bättre ;-)

Erica sa...

Böckerna är för det mesta alltid bättre :-)

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN