Jag har inte Gevalia här hemma

För ett par veckor sedan var jag med om en rätt så surrealistisk upplevelse. Ni som vet hur jag bor förstår mig nog. För er andra kan jag berätta att mitt hus ligger ute på den skånska slätten mellan fyra åkrar, i stort sett. Det mest exotiska man kan se här, är på sin höjd en swimmingpool hos grannen.

Det var på morgonen och jag hade vaknat tidigt. Klockan var väl halvåtta och jag stod framför mitt hus med en kopp morgonkaffe och håret pekade ömsom mot solen och ömsom mot väster. Plötsligt hör jag hur en lastbil stannar till på landsvägen utanför och någon stiger ut. Lätt nyfiken tittar jag uppför grusvägen som leder ner till mitt hus och får se en svart man komma joggandes mot mig. Han frågade mig efter vägen till Eslöv på knagglig engelska och på lika knagglig morgonengelska försökte jag förklara var han skulle köra rakt fram och var han skulle ta vänster eller höger. En synnerligen trevlig man som jag var tvungen att fråga var han kom ifrån.

Se hela bildenDet visar sig att han är från Nigeria. Vi pratade om fotboll och hur Ghana skulle ta sig vidare i VM. Vi pratade om Lars Lagerbäck som är förbundskapten för Nigeria just nu. Han avslutade med “Take care man, I have to go…” och jag vände mig om för att gå in igen. En synnerligen trevlig man.

Sedan dess har jag funderat på hur han kom hit. Vad var det som gjorde att en man från Nigeria stannar i en lastbil på den skånska landsbygden framför ett hus som jag bor i? Och varför hade jag vaknat tidigare än jag brukar den morgonen? Han hade säkert haft många intressanta berättelser att dela med sig av. Jag skulle kanske bjudit på kaffe?

Technorati Tags:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN