Val? Nej, du är inte valfri

Du säger att kritiken har tystnat? Att larmet från riksdagsvalet i september har falnat och kritiken mot främlingsfientlighet, rasism och fascism bara var en fluga som flög en sommar? Många tycker det är skönt att kritiken tystnat, en del skulle antagligen säga att läget normaliserats. För min del handlar det om val och valet att lägga min energi på rätt saker och personer. Sådant som jag kan påverka.  

Alla kan vi göra val. För egen del väljer jag att välja bort de element och krafter som inte ger någon energi till mig och det samhälle jag vill leva i . Du kan välja som du vill. Men då bör du också räkna med att själv bli bortvald. Jag är säker på att jag har blivit bortvald många gånger. Så är det. Jag kan inte vara alla till lags. Den du behöver vara vän med mest av allt är dig själv. 

Du kan till exempel välja att benhårt agitera för att behålla ordet negerkung, även om det bevisligen sårar folk och är ett ord som förtrycker. Jag bryr mig inte om det tas bort ifrån Pippiböckerna eller inte. Astrid själv gillade inte ordet negerkung men insåg troligtvis att det blir svårt att återkalla miljontals böcker för att ändra i dom. Jag läser sällan Pippi nuförtiden och jag ser mig själv som en vuxen man som kan sortera bort det där ordet med ett leende och ett "Ja, så tokigt dom tänkte på den tiden". 
Det var andra tider då och jag tror att folk tänkte annorlunda på den tiden mest på grund av okunskap och oerfarenhet av andra kulturer. Så är det inte nu, det vet jag ju. Det är ett val jag gör. Att tänka så.  

Men, jag kan inte komma på en enda gång i mitt liv som arbetstagare, pappa eller svensk medborgare när jag verkligen har behövt använda ordet negerkung. Vi har många medborgare i detta landet som antagligen använder det ofta eftersom det skreks rätt högt om just ordet negerkung. Det skriks för övrigt högt om att också få använda andra ord som är förtryckande, mästrande, nedsättande och sårande. Att man inte ska behöva anpassa sig till omvärlden, och när de i sin tur får ett epitet på sig så är det dom som är offer. Detta kan man välja att tycka vad man vill om och ja, rasist är också ett av dom där orden.  

En del fnyser åt mig och kallar mig för politisk korrekt. Det kanske jag är? Jag är hellre politiskt korrekt än en man som inte ens försöker välja att sluta såra folk med argumentet; "så har vi alltid gjort" och "så har det alltid varit". Jag kan alltid välja att försöka ändra på mitt sätt att vara mot mig själv och i förlängningen även mina medmänniskor. 

Det kommer ny tid hela tiden och jag förstår om man väljer att hänga kvar i det gamla och trygga. Det kända. Då gör man ett val, men en klok vän och buddhist sa en gång till mig att 'stillastående vatten luktar snart illa'. Det där tänker jag på ibland. Att jag kan välja att låta vattnet flöda och hänga på, eller försöka stoppa flödet om jag tror att mitt liv inte kan bli något bättre. Att jag skulle tro på att mitt liv inte kan bli bättre låter tråkigt. Jag tror att jag väljer bäcken som flyter nerför kullen, genom skogen över åkern och vidare ut till havet. Jag väljer det som ger mig positiv energi. Oftast. 

Ja, kritiken har tystnat efter valet men jag väljer fortfarande. Flugan som flög en sommar flyger fortfarande men jag väljer att inte bry mig om den. Den bryr sig nämligen inte om mig. Flugan stör mig ibland men jag väljer att inte låta den påverka mig. Och att argumentera med en fluga vet vi ju alla hur det är? Jag tror på att jag till slut hittar den livlös i fönsterkarmen framåt vintern. Kanske har jag släppt ut den bara för att låta en fågel fånga den i flykten? Hur som helst så kommer det nya flugor till nästa sommar som vi behöver förhålla oss till. Det är fortfarande många val som ska göras!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN