Alla hjärtans dag

Det är alla hjärtans dag idag och jag skulle vilja säga något kärnfullt, värmande och insiktsfullt om denna dagen som grundar sig på helgonet Sankt Valentin's gärningar och som sedan har blivit upptagen i ett rent kommersiellt syfte av handeln i slutet av 1900-talet. Blommor inhandlas mer eller mindre på befallning, om inte av frun eller mannen så av stora reklampelare som gör dig skuldtyngd om du väljer att komma hem utan en gåva till din älskade. Vi kan väl lämna den kommersiella sidan av dagen därhän och konstatera att allt som blir inköpt till ditt hjärta idag, eftersom det är något "du borde göra...", är ett resultat av vackert paketerad marknadsföring?

På Facebook ser vi statusar, som är ett lyckligt uttalande över hur mycket man älskar varandra. Det som känns besvärande på just Facebook är att personer som bor tillsammans måste skriva på sin status till sin andra hälft hur mycket han eller hon betyder för honom eller henne. Det känns lite påträngande och att man älskar varandra är något man förutsätter när två personer bor tillsammans. Jag, som är lite bitter över detta jämställer detta med paret som sitter med sina tungor i varandras halsar på festen medan alla andra sitter lite förnärmat och tittar på. De som väntar på att få fortsätta diskussionen.
Sedan har vi statusar från bittra människor som lever i singelskap. De uttrycker hur illa de tycker om denna dagen. De påpekar hur köpta alla är som köper rosor till sin fru eller man, och att det är en skitdag man inte borde fira om man inte kan göra det varje dag.

Vad tycker jag om denna dagen då?
Egentligen tycker jag varken bu eller bä om alla hjärtans dag. Jag handlar inga blommor, inga chokladaskar och inte heller geléhjärtan eftersom jag inte känner att jag har någon speciell att ge det till. Däremot så tror jag att denna dagen behövs som en påminnelse att hata mindre och älska mer. Det är hatkärlek. Som melodifestivalen. En del älskar den, men de flesta tycker illa om den men tittar ändå. Så är alla hjärtans dag. En del slukar dagen med hull och hår medan den stora mängden hänger på, bara för att inte hamna utanför och riskera att missa dagens "snackis".

Själv känner jag att jag har så många vänner att älska på lika många olika sätt. Med olika känslor. Jag lovar att jag ska säga detta till er när tillfälle ges. Sitt inte uppe och vänta. Det kan komma idag, imorgon eller en annan dag. Till dess, ha en skön kväll.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN