Gymkvotering?

Nu tänker jag skriva något som säkert renderar en del irritation och märkliga kommentarer men se allt detta som en fråga istället för ett konstaterande.

image

Häromdagen pratade jag med en god vän som hade varit och tränat. Tydligen har dom på gymmet vilket hon tränar, en speciell avdelning avsedd bara för kvinnor, tjejer, damer eller vad man nu väljer att kalla det. Män FÅR inte vara där. Hon själv tränade i den “mixade” lokalen eftersom även hon tyckte det var lite märkligt att träna med enbart kvinnor. Dessutom vill hon ju spana puddingar när hon sitter där på cykeln och värmer upp. Smida sina planer och få med sig ett telefonnummer till alfahannen hem.

image En kollega på mitt jobb berättade att även hon hade varit på ett gym som är avsett bara för kvinnor. Jag funderade på varför det är så? Har jämställdheten och feminismen gått över styr här… på gymmen? Varför ska det finnas gym avsedda bara för kvinnor?! Hade det varit på andra hållet med gym enbart för män hade spaltmetrarna radats upp i tidningar och bloggar men icke. Nu är det helt okej. Vi hör inga arga kvinnor som spottar på männen och som talar om för oss hur insnöade vi är och hur orättvis världen är för kvinnor. Murarna är inte översköljda av arga flickor med plakat. Inget kvoteringssnack här inte. Det är okej.

En anledning till att det har blivit såhär kan ju vara att en del kvinnor känner ett litet obehag inför det faktum att dom kanske känner sig otränade som nybörjare, men bara det faktum att dom tagit sig till ett gym borde väl vara belönat med ett “Bra, gjort! Kom igen detta fixar du!”. Jag har inte stött på ett gym på vilket jag känt mig ovälkommen eller betittad på, otränad som jag är. För den delen så kan ju även killar känna ett litet obehag över att sätta sin fot på ett gym för första gången på länge. Kanske första gången någonsin. Borde det inte då finnas ett gym bara för killar eller rent av för killar som är nybörjare? Ett gym på vilket man som man kan vara, utan att känna sig betittad på och känna sig som ett objekt i det andra könets ögon. ;-)

imageDet finns säkert fler exempel på det jag skriver om och vad är nästa steg? Restauranger bara för kvinnor? Gator, trottoarer och vägar som bara får beträdas av kvinnor? Offentliga toaletter som bara kvinnor får använda? (Kunde inte låta bli den sista haha)

För övrigt i feministfrågan är jag av den bestämda åsikten att alla ska ha lika lön för lika arbete.

Vad tror du om allt detta?

Technorati-taggar: ,,

12 Kommentarer:

Anonym sa...

Jag var och tittade på ett sånt gym, Curves hette det. Alla där var kvinnor utom instruktören som hette Christer. :)
Jag tror det är rätt bra om man är blyg, men jag hejar nog på vanliga gym som har vanligt folk.

Kristina af Knusselbo sa...

Fjant om du frågar mig. Jag går på gym och har aldrig ens reflekterat över att det skulle behöva könsuppdelas på nåt sätt.

Erica sa...

Himmel! Murar verkar byggas på de mest oväntade ställen. Är helt trött på alla uppdelningar hit och dit. På min ena sons skola delar de upp tjejer och killar i olika grupper. Helt galet enligt mig. Hur ska man någonsin frå människor att förstå att man är människa och jämlik oavsett kön eller etnicitet om man inte blandar? Ingen skulle ju komma på att dela upp någon efter hudfärg!

Martin Hansson sa...

När väger det över?

Jenny sa...

I morgon ska jag kolla in det där kvinnogymet. Jag ska öppna dörrarna som är stängda för dig och alla andra män och se vad som finns bakom. Förväntar mig nästan att se rosafluffiga maskiner. Men alfahannen?? haha...jag trodde att du kände mig bättre än så Martin.

Erica sa...

Martin, det väger över när något eller några exkluderas, oavsett vilka fina förklaringar som än finns.

Martin Hansson sa...

@Jenny: Men visst lät det lite roligt? :-D

Martin Hansson sa...

@Erica: Hur det kommer sig att män inte ställer sig upp och klagar när det är på "andra hållet"? Är män i allmänhet mer toleranta?
Om kvinnorna blir överkörda så ofta som man säger borde de då inte bli överkörda här med? Är kampen om jämställdhet ett monster dom själva skapat?

Erica sa...

Jag tror att män inte klagar för att män fortfarande anses som norm. Män har fortfarande privilegier som de flesta kvinnor bara drömmer om. Jag tror att vi når jämställdhet värt namnet när man slutar dela upp och säga tex "kvinnlig läkare" eller "manlig sjuksköterska". När någon är något utan att sätta ut vare sig kvinnlig eller manlig. Sen tror jag att vi alla ska vara stolta både att vara män och kvinnor. :-)

Martin Hansson sa...

@Erica: Å andra sidan har kvinnor privilegier som MÄN bara kan drömma om. Jag håller inte med dig om att man ska jämka bort "manligt" och "kvinnligt" i yrkesrollerna. Det är då viktigare att löner och förmåner blir lika för lika arbete.

Mörten sa...

Gymmen är ju redan totalt anpassade för män. Fler tunga vikter, många maskiner som tjejer knappt kan sitta i. För att öka vikten ett steg som "svag" tjej måste man dubbla vikten. Så om det nu finns några gym som satsar på att tjejer är ju det jättebra!
Sen kunde ju ett bättre alternativ vara att ha en egen avdelning för de som vill köra lättare vikter och inte hetsa så mycket, tjejer som killar.

Martin Hansson sa...

@Mörten: Helt klart en poäng där med att vikterna blir för tunga för tjejer.. :-D

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN