Att bo på en båt kan man också tänka på

Jag och en av mina kollegor har diskuterat möjlighterna att bo på båt i Sverige. Han har tydligen snart köpt en stor jäkla motorbåt för strax över miljonen men hittar inte någon plats att lägga den på. Det är tydligen inte många hamnplatser idag som tillåter året runt-boende på båtar vilket jag tycker känns väldigt märkligt.



Men visst hade det varit jäkligt skönt och härligt att bo på en båt? Somna in, vaggad av små små vågor. Höra fiskmåsarna på morgonen, klättra upp på däck och njuta av en skön morgon i solen med havets brus som sällskap.  På kvällen sitter man i ett stearinljusskimmer och njuter av en flaska rött. Sen kommer vintern, kall och eländig men ändå så enormt brutal och vacker. Varm kabin och choklad. Man blickar ut över ett, förhoppningsvis, isigt hav och snötäckta byggnader och allt är vitt. Vitt, vitt, vitt...

Jag skulle kunna tänka mig en husbåt som är gjord för just det ändamålet men det får inte se ut som ett hus på en flotte. Lite "båtigt" måste det vara.



Jag tror allt detta får hamna inom ramen för mina tankar och känsla för alternativt boende.




5 Kommentarer:

Kristina af Knusselbo sa...

En sån här kan jag fantisera om att bo på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Narrowboat

Martin Hansson sa...

Bara det kluckar på kvällen så... :-D

Erica sa...

Ha ha ha, ja det skulle jag också kunna tänka mig! Men jag tyckte du sa att det skulle vara mer båt över det hela. ;-)

Martin Hansson sa...

Jag sa nog "båtigt" ;-).. men jag håller med om att den nedersta bilden inte är så "båtig" :-D

Anonym sa...

En sådan kan jag också tänka mig att bo på.
Var och tittade på en i går till 200 000 kr,
Super fin. En gammal husvagn utan hjul som sedan ble innbyygd med isolation, extra fönster glas och träpanel. Såg ut som en pråm. Uppe på taket ble det 40m2 soldäck eller dansgolv.
Själva flotten var byggd av 24 blåa plast fat, lagt i två radder under flåtten, så den såg ut som en katamaran. Lengst fram hadde de gjort en mysig, glas altan på 3x4m. Hela båten var 11 x 4 m. Super fin. Den ska vi nog köpa.

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN