Vad gör man när man inte är säker?

En kvinna skvallrade med en vän om en man hon knappt kände och den natten hade hon en dröm.
En hand uppenbarade sig över henne och pekade ner på henne. Hon överväldigades direkt av skuldkänslor och nästa dag gick hon till bikten. Hon fick den gamla församlingsprästen, Fader O’Rourke och hon berättade om hela händelsen.

”Är skvaller en synd?”, frågade hon den gamle mannen, “var det den Allsmäktige som pekade finger mot mig? Ska jag be om ditt godkännande? Fader, säg mig, har jag gjort något fel?”
”JA!”, svarade Fader O’Rourke. “Ja, din ignoranta, dåligt uppfostrade kvinna! Du har burit falskt vittnesmål mot din näste. Du har spelat obetänksamt med hans rykte och du ska skämmas!”
Kvinnan sa att hon var ledsen och bad om förlåtelse.
“Inte så bråttom!”, sa O’Rourke. “Jag vill att du går hem, tar med dig en kudde upp på taket. Skär upp den med en kniv och återvänd sedan till mig!”.

Så kvinnan gick hem, tog en kudde från sängen och en kniv från lådan, gick upp på taket och högg kudden. Sen gick hon tillbaka till den gamla prästen, som hon instruerats.

”Högg du kudden med kniven?”, frågade han.
”Ja, Fader.”
”Och vad blev resultatet?”
”Fjädrar”, svarade hon.
”Fjädrar?”, upprepade han.
”Fjädrar överallt, Fader!”
”Nu vill jag att du går tillbaka och samlar upp varenda fjäder som flög iväg med vinden!”
Hon svarade, “Det är omöjligt. Jag vet inte var de tog vägen. Vinden bar iväg med dem.”
”Och det!”, svarade O’Rourke “är skvaller!”

27550 Doubt

Jag såg på en förhandsvisning av “Doubt” med Philip Seymour Hoffman och Meryl Streep i huvudrollerna ikväll. Filmen får dig verkligen att tänka efter vad som är rätt och vad som är fel och vad det är som skapar tvivel. Den är rätt seg den första kvarten men man förstår senare att den kvarten behövs för uppbyggandet av filmen.
Klart sevärd!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN